فرایند‌های سلولی سوزاندن چربیها می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند

31 اوت 2017- محققان آمریکایی می‌گویند: موفق به مدیریت تغییر سلولهای چربی سفید به چربی قهوه‌ای شده‌اند بدین ترتیب می‌توانند براحتی چربیها را سوزانده و تبدیل به انرژی حرارتی کنند.

سلولهای چربی قهوه‌ای انرژی را برای تبدیل به حرارت مصرف می‌کنند درحالیکه سلولهای چربی سفید انرژی را بصورت چربی مرتبا در اطراف معده، شکم و رانها ذخیره می‌کنند تا ذخیره‌ای برای مصرف دراز مدت بدن فراهم کنند.

 سلولهای چربی سفید اغلب با چاقی همراه هستند و خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 را افزایش می‌دهند اما تبدیل این سلولها به سلولهای چربی قهوه‌ای می‌تواند راه جدیدی برای مقابله با چاقی و بیماریهای مرتبط با آن باشد. در تحقیق اخیر این کار از طریق فرایند سوار کردن نانو ذرات مهندسی شده‌ی ویژه‌ای بر روی دارویی بنام Dibenzazepine و تزریق آن به ذخایر چربی موشها انجام گردید.

داروی Dibenzazepine موجب اختلال در مسیر "سیگنالینگ سلولی Notch" می‌شود و با مهار این سیگنال از تشکیل سلولهای چربی سفید جلوگیری می‌کند و آنها را تبدیل به سلولهای چربی قهوه‌ای می‌کند.

پرفسور Shihuan Kuang استاد علوم حیوانی در دانشگاه Purdue گفت: این ذرات توسط سلولها خورده می شوند، این موضوع از انتشار این نانوذرات به سایر بخش‌های بدن جلوگیری می‌کند.

 هدایت نانوذرات بوسیله‌ی این دارو به داخل سلولهای چربی تاکنون مفید بوده است، اما دانشمندان می‌خواستند ببینند که آیا این فرایند بر چربی سایر مناطق بدن هم  موثر است؟

دکتر Meng Deng استادیار مهندسی بیولوژی و کشاورزی، مهندسی زیست پزشکی و مواد در این دانشگاه افزود: ما می‌توانیم تحویل دارو را به مکانهای خاصی از بدن در این مورد "چربیهای بد یا چربیهای سفید"، کنترل کنیم. هنگامیکه این ذرات مهندسی شده وارد سلولهای چربی می‌شوند آنها می‌توانند به آهستگی از دارو به داخل سلول آزاد شوند، به این ترتیب می‌توان از تعاملات غیر هدفمند این ذرات با سایر بافت‌ها جلوگیری کرده و فرکانس  دوزینگ دارو را کاهش داد. یافته های این تحقیق در مجله یMolecular Therapy  منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/fat-burning-cell-process-could-help-prevent-type-2-diabetes-99640439.html